Hej, hej... Programisto, to kolejny artykuł dla Ciebie! Druga część artykułu na temat wzorców projektowych. Poznaj Adapter oraz Memento.
Kluczowym instrumentem ukierunkowania strategii technologicznej (w tym IT) jest określenie celów strategii. Jako naturalny, ogólny cel strategii technologicznej przedsiębiorstwa określić można wzmocnienie jego potencjału technologicznego. W sytuacji konkretnych podmiotów rynkowych cel ten może zostać różnorako uszczegółowiony, stosownie do potrzeb, możliwości i uwarunkowań, w jakich funkcjonuje przedsiębiorstwo. Przykładowo, cel strategii technologicznej mógłby brzmieć następująco:
- „Zastąpić w firmie technologie bazowe technologiami kluczowymi, by dorównać liderom sektora IT” lub
- „Opanować i wdrożyć przed konkurentami zestaw technologii IT rozwijających się, aby zająć pozycję lidera w branży”.
Aby tak zapisane stwierdzenie mogło być traktowane jako cel strategiczny, konieczne jest dodanie, w jakim czasie planowany stan powinien być osiągnięty, np. „… w ciągu 3 lat” lub „… do roku 2026”.
Celów określających kierunki strategii technologicznej może być więcej, warto jednak pamiętać o zasadzie hierarchiczności celów strategicznych. W takim przypadku należy wyodrębnić cel główny, czyli najważniejszy cel strategiczny, który mógłby być punktem wyjścia do ustalenia zestawu (wiązki) celów szczegółowych, warunkujących i wspierających realizację celu głównego. Ponadto byłoby wskazane, aby:
- cele miały charakter mierzalny,
- stanowiły zintegrowaną całość, wzajemnie się wspierając, a przynajmniej nie będąc w konflikcie.
Ustalenie celów strategii technologicznej stwarza pole do określenia samej strategii. Przyjęto w ramach niniejszego artykułu, że strategię technologiczną przedsiębiorstwa rozumie się jako sposób (zasady, metody) korzystania z technologii w ramach realizacji jego strategicznych (długofalowych) celów technologicznych. W procesie kształtowania strategii technologicznej pomocne może być uwzględnienie odpowiedzi na pytania, które przytoczono poniżej.
- W jaki sposób zamierzenia określone celami i strategią technologiczną przełożyć na działania operacyjne, prowadzące do praktycznych efektów (np. produktów, procesów, procedur)?
- Jakie będą następstwa przyjętych celów i strategii technologicznej dla strategii globalnej przedsiębiorstwa oraz jego pozostałych obszarów funkcjonalnych?
- W jaki sposób zarządzać technologią i jej rozwojem w przedsiębiorstwie?
- Czy wypracowane w przedsiębiorstwie rozwiązania będą sprzedawane odbiorcom zewnętrznym? Jeśli tak – to komu i na jakich zasadach?
Ostatnie powyższe pytanie dotyczy sytuacji, w której transfer technologii jest ukierunkowany nie do firmy, gdy jest ona nabywcą technologii, lecz w sytuacji, w której oferuje ona własne rozwiązania nabywcom zewnętrznym, stając się ich dostawcą. Proces sprzedaży wymagają nie mniej starannego przygotowania, jak procesy nabycia technologii. Pamiętać jedynie trzeba o odmienności ról nabywcy i sprzedawcy technologii oraz o konieczności uwzględnienia tego w podejmowanych decyzjach i działaniach.
Dla przykładu, Innokrea pośród własnych celów strategicznych posiada jako nabywca technologii: m.in. cel polegający na nieustannym doskonaleniu kompetencji zespołu w rodzinie technologii Java Script pozwalających na efektywne i szybkie tworzenie aplikacji webowych i mobilnych. Z drugiej zaś strony jako dostawca technologii oferuje m.in. własny produkt IT – gotowy system aukcyjny dla zamkniętej grupy użytkowników (powstały na bazie kilkuletniego wykorzystania i rozwijania nowoczesnych i stabilnych technologii IT).
Strategia technologiczna jest planem urzeczywistnienia strategicznych wyborów przedsiębiorstwa w obszarze technologii. Wybrana opcja strategiczna powinna pozostawać w zgodności z ogólną strategią działalności gospodarczej oraz bazą kompetencji przedsiębiorstwa. Musi być również wykonalna pod względem technicznym, finansowym i organizacyjnym.
W praktyce wielu przedsiębiorców, szczególnie prowadzących małe i średnie firmy, realizuje strategie technologiczne, które nie są zapisane w żadnych oficjalnych dokumentach. Można je określić jako strategie intuicyjne. Nie można im odmówić wartości, choć ich przemyślenie i ujęcie w formie stosownych zapisów, systematycznie przeglądanych i weryfikowanych, mogłoby przyczynić się do poprawy ich jakości i uzyskania lepszych wyników wdrożenia.
Zmiana technologiczna jest zasadniczym czynnikiem wzrostu gospodarczego co sprawia, że wybór właściwej strategii technologicznej ma dla współczesnych przedsiębiorstw kluczowe znaczenie.