Zarządzanie tożsamością i dostępem użytkownika, czyli o co chodzi z IDP?
Czym jest tożsamość użytkownika? Z czego wynika potrzeba zarządzania dostępem w firmie? Jak działa tzw. IDP? Odpowiedź na te pytania znajdziesz w artykule.
Uwzględniając wpływ technologii na możliwości i wyniki działania przedsiębiorstw, szczególnie tych, które opierają swoją pozycję rynkową na innowacjach, technologię (w tym technologie IT) traktować trzeba jako jeden z najważniejszych zasobów organizacji. Oznacza to, że technologie i ich rozwój, podobnie jak inne kluczowe zasoby, muszą być brane pod uwagę we wszystkich najważniejszych decyzjach dotyczących sytuacji aktualnej, a szczególnie przyszłości w każdym, wykorzystującym je przedsiębiorstwie. W dzisiejszych warunkach dynamicznych, rozległych, różnorodnych zmian w otoczeniu żadna organizacja nie jest w stanie zapewnić sobie trwałego, skutecznego rozwoju, opierając się jedynie na bieżących decyzjach i działaniach. Obok zarządzania operacyjnego, nastawionego na rozwiązywanie problemów bieżących, konieczne jest przygotowywanie oraz realizacja decyzji i działań o charakterze perspektywicznym, długofalowym, określanych jako zarządzanie strategiczne.
Zarządzanie operacyjne jest realizowane w wyodrębnionych, względnie niezależnych obszarach funkcjonalnych przedsiębiorstwa, określanych jako (Rys. 1):
W dużych przedsiębiorstwach, wśród wydzielonych obszarów funkcjonalnych występują również inne (np. zakupy i zaopatrzenie), sytuacja taka zdarza się jednak tylko wówczas, gdy obszary te mają wyjątkowo duże znaczenie dla działalności przedsiębiorstwa.
Rys. 1. Zarządzanie strategiczne i operacyjne a obszary funkcjonalne firmy
Źródło:. J. Koszałka (red.), J. Jettmar, T. Klajbor, Strategiczny plan rozwoju firmy oparty o technologie i innowacje. Poradnik metodyczny, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna sp. z o.o., Politechnika Gdańska, Fundacja Pomorska Sieć Innowacyjna BRAINET, Gdańsk 2008, s. 15.
Zarządzanie strategiczne rozstrzyga o kluczowych problemach przetrwania i rozwoju przedsiębiorstwa, przy uwzględnieniu oddziaływań otoczenia oraz jego sytuacji wewnętrznej. Działania o charakterze strategicznym służą udzieleniu odpowiedzi na trzy zasadnicze pytania:
Krótko mówiąc, wychodząc z aktualnej sytuacji w otoczeniu, w ramach zarządzania strategicznego określa się, jakie cele i w jaki sposób powinno zrealizować przedsiębiorstwo, aby w planowanym okresie znaleźć się w pożądanej sytuacji. Zarządzanie strategiczne umożliwia przedsiębiorstwu osiągnięci przewagi konkurencyjnej na rynku w dłuższym wieloletnim okresie.
Główne fazy (etapy) procesu zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem obejmują:
Z wyzwań biznesowych i ogólnej strategii firmy wypływają wskazania co do ogólnych i szczegółowych celów działalności. Stąd też, obok celów strategicznych i strategii całego przedsiębiorstwa, wiele podmiotów formułuje cele i strategie funkcjonalne, wskazujące zamierzenia i sposób ich osiągnięcia we wszystkich lub niektórych obszarach działalności.
Aby skutecznie zarządzać technologiami w firmie, konieczne jest formułowanie długookresowych celów i strategii dla technologii IT, która może być elementem celów i strategii dla obszaru funkcjonalnego „Badania i rozwój” (B+R). W kształtowaniu strategii technologicznej jako nadrzędną traktować trzeba ogólną strategię firmy. Z jednej strony, kreując strategię biznesową firmy uwzględniać należy stan i uwarunkowania działalności w jej obszarach funkcjonalnych, w tym w obszarze B+R oraz technologii. Z drugiej strony strategia technologiczna może zostać dopracowana i skutecznie wdrożona pod warunkiem skompletowania ogólnej strategii firmy, z uwzględnieniem wypływających z niej wytycznych lub założeń skierowanych do wszystkich obszarów funkcjonalnych, w tym do obszaru B+R i technologii.
Dla przykładu ogólna strategia biznesowa INNOKREA zakłada m.in. budowanie nieustannej przewagi konkurencyjnej dla rozwijanego od lat naszego systemu do aukcji zamkniętych (kuptam.pl). Z kolei nasza strategia technologiczna wspiera tę ogólną strategię m.in. poprzez wykorzystanie stabilnych technologii IT (obecnie tj. m.in. frameworki React i React Native), zapewniających wysoką jakość naszych rozwiązań dla klientów. Technologie zmieniają się i/lub są zastępowane przez inne (pisaliśmy o tym w artykule nr 1). W praktyce biznesowej powszechnym i koniecznym jest tworzenie interakcji i stałego sprzężenia zwrotnego pomiędzy technologiami a biznesem, przy zachowaniu hierarchii: strategia firmy jako nadrzędna wobec strategii technologicznej.
Zarządzanie tożsamością i dostępem użytkownika, czyli o co chodzi z IDP?
Czym jest tożsamość użytkownika? Z czego wynika potrzeba zarządzania dostępem w firmie? Jak działa tzw. IDP? Odpowiedź na te pytania znajdziesz w artykule.
Bezpieczeństwo
Hej, hej... Programisto, to kolejny artykuł dla Ciebie! Druga część artykułu na temat wzorców projektowych. Poznaj Adapter oraz Memento.
Programowanie
Programisto, to artykuł dla Ciebie! Łap garść przydatnych informacji na temat wzorców projektowych.
Programowanie