CI/CD + Terraform – czyli jak wdrożyć swoją aplikację w AWS? – cz. 2
Poznaj możliwości GitHub Actions - czyli jak szybko wdrożyć aplikację z użyciem GitHub Actions z wykorzystaniem technologii AWS oraz Terraform.
Uwzględniając wpływ technologii na możliwości i wyniki działania przedsiębiorstw, szczególnie tych, które opierają swoją pozycję rynkową na innowacjach, technologię (w tym technologie IT) traktować trzeba jako jeden z najważniejszych zasobów organizacji. Oznacza to, że technologie i ich rozwój, podobnie jak inne kluczowe zasoby, muszą być brane pod uwagę we wszystkich najważniejszych decyzjach dotyczących sytuacji aktualnej, a szczególnie przyszłości w każdym, wykorzystującym je przedsiębiorstwie. W dzisiejszych warunkach dynamicznych, rozległych, różnorodnych zmian w otoczeniu żadna organizacja nie jest w stanie zapewnić sobie trwałego, skutecznego rozwoju, opierając się jedynie na bieżących decyzjach i działaniach. Obok zarządzania operacyjnego, nastawionego na rozwiązywanie problemów bieżących, konieczne jest przygotowywanie oraz realizacja decyzji i działań o charakterze perspektywicznym, długofalowym, określanych jako zarządzanie strategiczne.
Zarządzanie operacyjne jest realizowane w wyodrębnionych, względnie niezależnych obszarach funkcjonalnych przedsiębiorstwa, określanych jako (Rys. 1):
W dużych przedsiębiorstwach, wśród wydzielonych obszarów funkcjonalnych występują również inne (np. zakupy i zaopatrzenie), sytuacja taka zdarza się jednak tylko wówczas, gdy obszary te mają wyjątkowo duże znaczenie dla działalności przedsiębiorstwa.
Rys. 1. Zarządzanie strategiczne i operacyjne a obszary funkcjonalne firmy
Źródło:. J. Koszałka (red.), J. Jettmar, T. Klajbor, Strategiczny plan rozwoju firmy oparty o technologie i innowacje. Poradnik metodyczny, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna sp. z o.o., Politechnika Gdańska, Fundacja Pomorska Sieć Innowacyjna BRAINET, Gdańsk 2008, s. 15.
Zarządzanie strategiczne rozstrzyga o kluczowych problemach przetrwania i rozwoju przedsiębiorstwa, przy uwzględnieniu oddziaływań otoczenia oraz jego sytuacji wewnętrznej. Działania o charakterze strategicznym służą udzieleniu odpowiedzi na trzy zasadnicze pytania:
Krótko mówiąc, wychodząc z aktualnej sytuacji w otoczeniu, w ramach zarządzania strategicznego określa się, jakie cele i w jaki sposób powinno zrealizować przedsiębiorstwo, aby w planowanym okresie znaleźć się w pożądanej sytuacji. Zarządzanie strategiczne umożliwia przedsiębiorstwu osiągnięci przewagi konkurencyjnej na rynku w dłuższym wieloletnim okresie.
Główne fazy (etapy) procesu zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem obejmują:
Z wyzwań biznesowych i ogólnej strategii firmy wypływają wskazania co do ogólnych i szczegółowych celów działalności. Stąd też, obok celów strategicznych i strategii całego przedsiębiorstwa, wiele podmiotów formułuje cele i strategie funkcjonalne, wskazujące zamierzenia i sposób ich osiągnięcia we wszystkich lub niektórych obszarach działalności.
Aby skutecznie zarządzać technologiami w firmie, konieczne jest formułowanie długookresowych celów i strategii dla technologii IT, która może być elementem celów i strategii dla obszaru funkcjonalnego „Badania i rozwój” (B+R). W kształtowaniu strategii technologicznej jako nadrzędną traktować trzeba ogólną strategię firmy. Z jednej strony, kreując strategię biznesową firmy uwzględniać należy stan i uwarunkowania działalności w jej obszarach funkcjonalnych, w tym w obszarze B+R oraz technologii. Z drugiej strony strategia technologiczna może zostać dopracowana i skutecznie wdrożona pod warunkiem skompletowania ogólnej strategii firmy, z uwzględnieniem wypływających z niej wytycznych lub założeń skierowanych do wszystkich obszarów funkcjonalnych, w tym do obszaru B+R i technologii.
Dla przykładu ogólna strategia biznesowa INNOKREA zakłada m.in. budowanie nieustannej przewagi konkurencyjnej dla rozwijanego od lat naszego systemu do aukcji zamkniętych (kuptam.pl). Z kolei nasza strategia technologiczna wspiera tę ogólną strategię m.in. poprzez wykorzystanie stabilnych technologii IT (obecnie tj. m.in. frameworki React i React Native), zapewniających wysoką jakość naszych rozwiązań dla klientów. Technologie zmieniają się i/lub są zastępowane przez inne (pisaliśmy o tym w artykule nr 1). W praktyce biznesowej powszechnym i koniecznym jest tworzenie interakcji i stałego sprzężenia zwrotnego pomiędzy technologiami a biznesem, przy zachowaniu hierarchii: strategia firmy jako nadrzędna wobec strategii technologicznej.
CI/CD + Terraform – czyli jak wdrożyć swoją aplikację w AWS? – cz. 2
Poznaj możliwości GitHub Actions - czyli jak szybko wdrożyć aplikację z użyciem GitHub Actions z wykorzystaniem technologii AWS oraz Terraform.
AdministracjaProgramowanie
CI/CD – jak wykorzystać GitHub Actions do zbudowania pipelineów? – cz. 1
Czym jest CI/CD oraz jak wykorzystać natywne rozwiązanie do CI/CD od GitHub – GitHub Actions? Czym są pipeline’y i jak można je wykorzystać w celu automatyzacji wdrożenia Waszej aplikacji?
AdministracjaProgramowanie
DevSecOps – czyli jak zadbać o bezpieczeństwo aplikacji w ramach procesu DevOps
Jak dbać o bezpieczeństwo produktu w ramach procesu DevOps? Czym są SASTy, DASTy i SCA i jak to wszystko może wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa?
AdministracjaBezpieczeństwo